8 rad jak se připravit na závod

8/21/2019

Náš první článek o běhání s Markem (mým manželem), bychom chtěli věnovat především začínajícím běžcům. Nebo třeba i běžcům, kteří běhají dlouho a neměli odvahu se přihlásit do nějakého závodu nebo prostě jen pro ty, kteří ocení tyto naše rady.

 

 

1. Trénink

 

Nejdůležitější přípravou je samozřejmě trénink. Ať už se chystáte na půlmaraton nebo třeba jen 5 km, je potřeba se předem připravit a vyzkoušet si svoje možnosti. Určitě neběhejte jen vzdálenost, na kterou se chystáte v závodě. Je dobré běhat různé tratě, vzdálenosti, rovinky, kopce a taky intervaly, díky kterým se budete i zlepšovat na rychlosti.

 

Pokud vás čeká opravdu první závod, vyzkoušejte si, za jak dlouho jste schopni uběhnout třeba vzdálenost, kterou poběžíte v závodu, ať víte, na co máte.

 

 

 

 

 

2. Strava

 

Před závodem je samozřejmě důležitá i strava. Je potřeba vypozorovat, po jakém jídle se vám běží špatně a po kterém naopak. Určitě do svého jídelníčku před během nezařazujte žádné těžké jídlo, spíše volte zdravé, lehké jídlo.

 

Pokud se chystáte na nějaký delší běh je dobré zařadit jídla bohaté na sacharidy už třeba týden předem. Skvělé jsou třeba těstoviny.

 

V den závodu jezte pouze ozkoušená jídla/potraviny. Dejte si snídani, kterou si před během dáváte a rozhodně si nedávejte např. energetické gely, které jste nikdy nezkusili.

 

 

3. Tekutiny

 

Dodržovat pitný režim byste měli jako běžci pravidelně, ale před závodem je důležité si jej opravdu pohlídat. Nejen v den závodu, ale už třeba týden předem. Určitě tuto radu nepodceňujte.

 

 

4. Dostatečný odpočinek a spánek

 

Je jasné, že pokud budete noci před závodem flámovat, budete ponocovat nebo nebudete dostatečně odpočívat, nemůžete očekávat dobrý výkon. Určitě vynechejte týden před závodem alkohol, který tělo dehydruje a běžte spát před závodem ještě dřív než normálně. Pokud vás čeká závod, ze kterého jste nervózní a nevyspíte se kvůli tomu, tak to nevadí. Nám osobně se v závodě vždy běží líp. Jednoduše atmosféra v závodě vám dodá jistě sílu.

 

 

5. Oblečení a obuv

 

Stejně jako se stravou platí, že si nikdy neberte na závod oblečení ani obuv, kterou jste neotestovali v tréninku. O tom by vám mohl popovídat Marek, ze své špatné zkušenosti minulý rok z Horské výzvy Šumava. Vzal si mikinu, kterou měl novou a nevěděl, že je v ní tak velký teplo, že tak hřeje. Jedná se o dlouhý závod, který se běží třeba 11 hodin a Marek na to doplatil. Po asi 20 kilometrech, což je necelá třetina běhu, vypotil strašně moc vody, a to mělo za následek obrovský křeče. Závod sice dokončil, ale opravdu si tenkrát sáhl na dno.

 

Určitě vždy volte prodyšné funkční oblečení, ve kterým se cítíte dobře. A taky se raději oblečte vždy méně, během se zahřejete.

 

 

 

6. Rozcvička před závodem

 

Určitě nezapomeňte na rozcvičku a nějaký rozběh před závodem. Uvidíte to i u ostatních běžců, takže je to opravdu potřeba.

 

 

7. Soustředěnost

 

Soustřeďte se především sami na sebe a na svoje možnosti. Neohlížejte se na to, jak běží tamta kamarádka, tamten kamarád a už vůbec ne na tempo ostatních běžců. Vy sami víte, jaké je vaše tempo. Nenechte se strhnout závodníky, nenechte se překvapit tím, že start závodu bývá opravdu rychlý (alespoň v tom čele závodu), kdybyste to na začátku hned „přepálili“, může to znamenat, že to třeba nezvládnete.

 

Běžte si to svoje. Je pak skvělý, že když se třeba přihlásíte na stejný závod příští rok, tak uvidíte vaše zlepšení, a to vás namotivuje určitě dál.

 

 

 

 

 

 

8. UŽIJTE SI TO!

 

Především si to tam běžte užít. Věřím, že se vám poběží líp, než když si jdete zaběhat sami. Opravdu se není čeho bát, je to prostě zábava a běžci jsou opravdu skvělí, neustále usmívající se lidi. Užijte si nejen závod, ale taky to vše kolem. Většinou jsou na závodech třeba společné rozcvičky, hraje tam hudba, jsou tam krátké závody malých dětí a určitě se najde i vychlazený pivo za odměnu .

 

 

 

Tak běhejte, travte čas venku, usmívejte se a třeba někdy na startu.

 

Veru a Mára 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílet na Facebooku
Please reload

© 2019, Happy healthy me, všechna práva vyhrazena.